About

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

lunes, 9 de diciembre de 2013

Puerto Madryn: la meca del submarinisme a Argentina



Després d'uns dies en ruta per fi he trobat una estoneta per seguir amb el diari de viatge. Des de la meva gran experiència a Cabo Polonio he viatjat molt. Estic a uns 4000 km d'aquell lloc increïble. Ara mateix em trobo a la fi del món, a Ushuaïa, Tierra del Fuego, però per arribar fins aquí abans vaig fer una pausa per viure una altra de les millors experiències que viuré en el meu viatge. Qui viatja a Argentina amb temps ja que l'extensió de terreny i les distàncies són considerables, fa una visita a Puerto Madryn. És una ciutat ubicada al nordest de la provincia del Chubut. Puerto Madryn és la porta d'entrada a la Península Valdés, declarada l'any 1999 Patrimoni Mundial de la Humanitat per la Unesco. És un dels centres de turisme més importants de tota la Patagonia i d'Argentina en general. És la capital nacional del submarinisme. I això és el que jo hi vaig anar a fer. A endinssar-me en el món submarí. Se que a Puerto Madryn hi han moltes coses a fer i totes interessants. A estones, quan hi penso, hem penedeixo de no haver visitat la Península Valdés i probar totes les opcions que hi havien per entrar en contacte amb la natura i descobrir aquell Patrimoni de la Humanitat. Viatjant has de prioritzar entre les diferents opcions i valorar el que més t'interessa. Viatjant tant de temps i amb tantes coses a veure em centro amb les sensacions del moment i amb el que més em ve de gust fer, sabent que l'experiència i els records que em quedaran seràn inolvidables. A part, he de dir que al ser una zona tant turística se n'aprofiten i els preus són desorbitats. Que si una excursió aquí, que si una altra de tot el dia allí. Tot caríssim ho vaig trobar. Realment exagerat. 



Vistes de Puerto Madryn des del Moll


La ciutat en si em va agradar molt. Hi viuen uns 80.000 habitants. És com un poble gran. No és que la visités en plan turista sinó que durant els dies que hi vaig estar m'hi vaig sentir com un habitant més. La gent molt amistosa i amable juntament amb el paisatge fan que Puerto Madryn sigui un lloc molt acollidor on hi passaries molts dies. De fet, també per quedar-shi a viure, i si no que li preguntin al German. Ens vam conèixer al hostel on hem vaig allotjar, Hostel Chepatagonia, 100% recomenat si vas a Puerto Madryn; ubicació perfecte al costat de la platja, ambient acollidor i familiar i preus econòmics. Doncs el German és de Bahia Blanca, ciutat a prop de Buenos Aires, i feia uns dies que havia arribat a Puerto Madryn en plan de "vacances". El lloc li va agradar tant que ha decidit quedar-se a viure-hi deixant enrera la seva vida, la seva feina i la seva familia. Ara vivia al hostel però ja havia llogat un pis on segur que avui ja hi està més que instal·lat. Puerto Madryn enganxa. Vam passar grans moments al hostel juntament amb el Facundo, el recepcionista del torn de nit. Quin fart de riure. Espero tornar a veure el German aviat ja que li va quedar pendent donar-me unes classes de guitarra. 

Just abans de sortir a practicar submarinisme



Puerto Madryn és famós per les excursions que es realitzen per avistar balenes, dofins, pinguïns, aus, llops i elefants marins entre altres espècies. Segurament les balenes són el principal atractiu que crida a la gent per anar-hi, ja que les platges reben entre els mesos de juny i desembre la balena franca austral que torna a la zona cada any per aparellar-se i procrear. Les excursions per l'avistament, caríssimes com tot, es fan des de Península Valdés, a més de 100km. Jo no vaig contractar cap tour però vaig ser tant afortunat que les vaig veure sense pagar. Dos dies que vaig sortir a córrer per la platja, ja que viatjant també t'has de cuidar, vaig poder avistar balenes a només uns 30m de la costa. Uns turistes del hostel van poder avistar orques també des del passeig marítim. I jo vaig poder viure en directe i de sorpresa de ben aprop com dues balenes sortien a la superficie i nedaven envoltades de llops de mar, el dia que vaig anar a fer la inmersió de submarinisme. 

Jugant amb llops de mar

Com he dit abans, Puerto Madryn és considerada la Capital de Submarinisme per excelencia a Argentina. Des de finals dels anys 50 la ciutat és visitada durant tot l'any per submarinistes de tot el món, en busca de les seves aigües transparents i l'abundància de la fauna marina. Són moltes les alternatives per realitzar inmersions en aquestes costes, tant des de les platges com a llocs només accessibles en excursions en vaixell. Hi ha diferents empreses que ofereixen els serveis de submarinisme. Totes elles ofereixen al submarinista i al viatger aventurer la possibilitat de conèixer els diferents serveis i diferents opcions per conèixer els parcs naturals submarins, ja sigui de la mà de l'instructor, com vaig fer jo, en el denominat bateig sumbarí, per principiants, o excursions guiades per submarinistes professionals. No dubto de la qualitat del servei de les diferents empreses. Jo simplement em vaig informar per internet i vaig anar directe a l'empresa que et recomano que vagis si vols iniciar-te en aquest món; Lobo Larsen. Tracte inmillorable, des del primer moment no ets un client sinó un amic. Gran professionalitat i resultats excelents. De la mà del "Gringo", el meu instructor vaig viure una de les millors experiències que he tingut a la meva vida, iniciar-me en el submarinisme amb una inmersió nedant al costat de llops marins i després atravessant un vaixell naufragat a 12m de profunditat. Increïble. 

Impossible descriure el que vaig viure i sentir sota l'aigua. De veritat que no es pot explicar. S'ha de viure i si no has vist el video et recomano que te'l miris. Amb ell vull intentar transmetre una mica les sensacions que s'obtenen nedant al costat d'aquests animals com si fossis un d'ells. Sense preocupacions. Lliure..




El submarinisme amb llops de mar es va duur a terme sense restriccions fins a principis dels anys 80 i va ser durant les següents dècades quan es va prohibir l'activitat per falta d'estudis correctes. Per alguns es veu que era més fàcil prohibir-ho que posar-se a pensar realment en els danys que pogués ocasionar aquesta activitat. Avui la situació ha canviat completament i l'activitat es practica a Puerto Madryn, concretament a les inmediacions de Punta Loma i a la colònia de llops de mar de Punta Ameghino, amb només certes restriccions que tenen a veure amb el tems de la inmersió i amb un entrenament especial que reben els guies denominat "Especialitat de Submarinisme amb Mamífers Marins". El meu instructor de Lobo Larsen, el Gringo, és pioner d'aquesta especialitat, pel que no dubtis gens si vas a Puerto Madryn a fer la experiència amb ell. Serà com la meva, inolvidable. La interacció a l'aigua amb llops marins només és fa a 2 llocs en tot el món, aquí i a les Illes Galápagos, a Equador. 


Jugant amb els llops


Les sortides es realitzen generalment pel matí i la navegació fins el lloc no supera els 30 minuts. Jo vaig anar-hi en un jeep 4x4 i vaig tornar amb el vaixell. El temps promig d'inmersió és d'uns 45 minuts i els animals es passen tota l'estona buscant les carícies del submarinista. És impressionant, semblen cadells de gosset que et van mossegant sense apretar, com una manera de manifestar el seu afecte per l'extrany que està nedant en el seu hàbitat natural. Els primer que s'apropen a tu són els més joves, els més curiosos i que es troben supervisats pels adults que venen al seu darrera. L'espectacle és únic i s'ha de viure l'experiència per entendre-la i poder-la explicar a la gent i a altres submarinistes. 

Atravessant l'interior del Folias, restes d'un naufragi


Després d'aquesta experiència vaig poder fer una segona inmersió de 30 minuts per dins les restes d'un vaixell naufragat fa uns 45 anys. Increïble també. Després d'això ja tinc una altra cosa pendent, vull seguir coneixent el món submarí i la llibertat que se sent nedant sota l'aigua. Sentint la inmensitat de l'oceà pots sentir que som insignificants i que ignorem tot el que tenim, ja que com va dir Isaac Newton; "Lo que sabemos es una gota de agua; lo que ignoramos es el océano".




0 comentarios:

Publicar un comentario