About

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

martes, 11 de febrero de 2014

Cartagena de Indias: herència de pirates i espanyols

Havent visitat Machu Picchu encara em quedaven uns dies al Perú abans de viatjar al meu pròxim destí; Cartagena de Indias, a Colòmbia. Eren dies per descansar. Per recuperar-me de la inolvidable visita a aquell lloc meravellós. Vaig restar encara un parell de nits més al Cusco i d'allí vaig prendre un bus que hem duria fins a la capital del país en 20 hores. Lima, capital de la República del Perú, es troba situada a la costa central just a la vora de l'oceà Pacífic. Conforma una extensa i poblada àrea urbana coneguda com Lima Metropolitana amb uns 8 milions d'habitants. És considerada com el centre polític, cultural, financer i comercial del país. A nivell internacional ocupa el cinquè lloc dins les ciutats més poblades d'Amèrica Llatina i el Carib, i és una de les 30 aglomeracions urbanes amb més població del món.  

Pròxim destí; Cartagena de Indias

Bastanta gent m'havia avisat de la perillositat de Lima. Del fort contrast entre els seus diferents barris. Em van alertar bastant els consells del Ricardo, gran amic que vaig conèixer a Arequipa. Ell viu a Lima i estava viatjant uns dies. Em va explicar dades reals com per exemple que una recent enquesta del Baròmetre de les Amèriques revela que Lima és la segona ciutat més perillosa d'Amèrica Llatina després de México D.F. Les xifres són realment alarmants i col·loquen al Perú com a país més insegur d'aquest continent. Em van avisar per quins barris no havia de caminar a Lima i els que si eren segurs. També que els principals blancs dels delinqüents són els estrangers que ignoren la inseguretat dels carrers de la ciutat i opten per prendre taxis informals que ronden les inmediacions de l'aeroport. Lloc on es produeixen més atracaments quan els turistes agafen un taxi per dirigir-se als allotjaments, els lladres aprofiten els semàfors en vermell per robar els equipatges. Feia una mica de por, la veritat. No tenia ganes de tenir cap disgust. Pel poc temps que estaria a Lima no valia la pena arriscar i em vaig allotjar a la zona "pija", el barri de Miraflores. Pots trobar bons allotjaments a preus assequibles sense ser cap Hotel amb estrelles. Hi ha molts hostels. El tema de la seguretat dels llocs sempre el tinc present quan viatjo. No s'han de menysprear els avisos, tot i que reconec que sempre són exagerats. En termes generals no vaig trobar el Perú perillós. Mai em vaig sentir estrany ni en perill. Tot i així val més prevenir. Només van ser un parell de nits a la ciutat. Temps per esperar el vol que em duria a Colòmbia. Vaig visitar molt poca cosa. Només algunes zones de Miraflores. Et recomano visitar Huaca Pucllana. Es tracta d'un lloc arqueològic dels segles 200-700 d.C que pertany a la cultura Lima. S'ha constituït com un dels principals atractius de Lima i és el lloc més investigat. Les restes de construccions que hi han van ser construïdes amb blocs d'adobe, arena i pedra. Destaca una enorme piràmide de 25 metres d'altura i tot un conjunt de patis, places i recintes que hi ha. No és molt bonic, pel meu punt de vista, però degut a la història que amaga el lloc adquireix aquesta importància i per tant, es mereix al menys una visita i un reconeixement. 

Huaca Pucllara, Lima

Tocava ara canviar de país. Vaig volar de Lima direcció Bogotà. Un vol molt còmode i ràpid. A Bogotà no m'hi quedava. Colòmbia és un país meravellós. Ple de gent amable, de llocs, paisatges, ciutats i racons per descobrir. Però això m'agradaria fer-ho amb més temps. Queda anotat com futur viatge. Ara només hi passaria uns quants dies i havia de prioritzar. La meva opció; el Caribe colombià. Com que el següent vol sortia a la matinada no valia la pena pagar una nit d'allotjament. Vaig decidir passar la nit com pogués estirat als bancs de l'aeroport. Vaig sobreviure i a les 6 del matí agafava un altre avió direcció a Cartagena de Indias, la ciutat emmurallada. 

Vista des de la muralla de la part moderna de Cartagena

Vaig arribar de bon matí a Cartagena. El contrast va ser genial. El taxista que em va portar de l'aeroport a l'allotjament va resultar ser una d'aquelles persones que et topes a la vida i que d'es d'un primer moment et contagia felicitat. Quin caràcter més maco. El típic caribeny que amb el seu peculiar accent et fa oblidar les preocupacions. Molt simpàtic. Com que no podia entrar a l'habitació encara, vaig deixar l'equipatge i a recórrer Cartagena. Feia molta calor i estava esgotat per haver dormit en una cadira la nit anterior però tenia ganes de conèixer. Cartagena de Indias o simplement Cartagena, situada al nord de Colòmbia, a la vora del mar Caribe, és una ciutat que et sorprendrà per la seva amable gent, segles d'història, museus, edificacions centenàries, platges, precioses illes, restaurants i una activa vida nocturna. Va ser fundada al 1553 per Pedro de Heredia. Des de llavors i durant tota l'època colonial espanyola, va ser un dels ports més importants d'Amèrica. D'aquesta època procedeix la major part del seu patrimoni artístic i cultural. El que més caracteritza Cartagena, tots els vestigis que van deixar els espanyols. Centenars de preciosos edificis colonials i l'atractiu més important, la seva muralla. Reconec que em va impressionar i em va agradar molt, però per un montblanquí, és difícil trobar ciutats emmurallades més boniques que el meu poble; Montblanc. Si, són de diferents èpoques i de diferent construcció, però són ciutats emmurallades. I Montblanc és únic per mi. 

Cartagena de Indias
Racons de Cartagena


Tot i això, reconec que la "Ciudad Amurallada", el centre històric de Cartagena, té un alt atractiu turístic per envejar. Va ser declarada Patrimoni de la Humanitat de la Unesco i també va ser inclòs a la llista de patrimoni mundial com a "Puerto, Fortaleza y Conjunto Monumental de Cartagena de Indias". Si un cartaginès de Colòmbia, però, visités el meu poble, també quedaria amb la boca oberta. Algú ho havia de dir...

Alguns canons en un tram de muralla

Cartagena té molta història. Una història que si te l'expliquen t'apassiona. Durant la dominació espanyola va tenir una funció crucial com a centre comercial i port des d'on embarcaven tots els tresors de la Corona. Degut a això la ciutat compta amb aquesta extraordinària arquitectura militar, caracteritzada per les sòlides muralles i castells per defensar-se de pirates, corsaris i d'exèrcits que en aquella època anhelaven saquejar les riqueses acumulades a Cartagena, fruit del comerç de valuoses mercaderies i del tràfic d'esclaus. 



D'ençà de la seva independència d'Espanya, la ciutat va adquirir el títol de "La Ciudad Heroica" i encara avui en dia té atractius com els seus carrers i places que es recorren amb admiració, contrastant tot lo modern amb l'estil colonial. Passejant per Cartagena l'ambient envolta el passat amb el present. Els seus habitants, sense guardar cap rencor vers Espanya, se senten orgullosos de la seva ciutat i recorden la seva independència amb orgull, ja que va significar la primera província en declarar-se lliure de la corona europea. 

Una de les moltes esglésies que té la ciutat
Antiga presó i masmorres

Casc antic de Cartagena

La calor fastigosa no m'impedia estar disfrutant com un nen petit tot recorrent els carrers de Cartagena. El marc on s'ubica és de pel·licula. Tancada entre muralles, cases colonials que destaquen amb els colors cridaners de les seves façanes i de les flors que pengen de cadascun dels seus balcons. Petites places, cúpules renaixentistes, teulades amb teules de fang i parets dobles d'aquelles cases que avui mostren al viatger una ciutat amb tradició. 

Típiques construccions pel casc antic


Cases colonials

Sense voler-ho, caminant per la part superior de les muralles ens vam topar amb un cartaginès que ràpidament i sense haver-li demanat, va començar a explicar la història d'aquelles pedres. Des d'abans de l'arribada dels espanyols fins a les últimes guerres amb els pirates. De com els espanyols arribaven carregats amb milers d'esclaus negres de l'Àfrica, amb els quals traficaven i que van ser els autèntics constructors de la muralla. En fi, moltes històries entretingudes. El que més em va apassionar, la història sobre els pirates que abordaven Cartagena per robar l'or dels espanyols.

Canó que defensava la ciutat

La pirateria al mar Caribe va adquirir un gran apogeu en l'últim terç del segle XVII. La prosperitat de Cartagena de Indias va atraure l'interès dels pirates i saquejadors. Deguts a la gran quantitat d'atacs que rebia la colònia espanyola, es va costruïr la muralla i diferents fortins al voltant de la ciutat. D'aquesta manera Cartagena es va convertir en la ciutat més protegida d'Amèrica del Sud. Els espanyols van edificar grans fortins, bateries i castells gràcies a l'enginy dels seus arquitectes. Un dels atacs més importants va ser el del pirata Hawkins. John Hawkins va ser el primer pirata anglès que va atacar Cartagena. L'any 1578 ell i els seus pirates van ser divisats per la costa del Caribe amb quatre grans vaixells i set de petits. El pirata va enviar una carta al governador de Cartagena de Indias dient que als vaixells hi tenia grans mercaderies i esclaus a per poder establir un comerç equitatiu i rentable entre ells. Era una estrategia que li havia funcionat per entrar i atacar fàcilment altres ciutats. En aquest cas, el governador de Cartagena no va caure a la trampa i va rebutjar la petició, donant l'alarma de defensar la ciutat. Durant 8 dies la ciutat va bloquejar els atacs dels pirates i van utilitzar una tàctica intel·ligent d'anar canviant sovint els canons de lloc al llarg de la muralla, a fi de fer creure que disposaven d'una gran artilleria. Hawkins finalment va renunciar a l'atac. 

Caseta de vigies a la muralla

Més canons

I coneixent alguna d'aquestes històries tot passejant per la muralla de Cartagena no pots evitar traslladar-te en una altra època i imaginar-te al Johny Deep vestit de Jack Sparrow arribant amb la "Perla Negra" per saquejar la ciutat. 


Muralla amb el mar carib al fons

Van ser uns dies molt macos en una ciutat molt maca. Si vas a Cartagena et puc recomanar que t'allotgis pel casc antic, on hi ha tota la resta d'edificis colonials i la rica herència que van deixar els espanyols. Els seus carrers i les seves cases, juntament amb l'alegria de la seva gent, et robaran el cor. També et recomano estar atent de l'hora en que es pon el sol, doncs des de la muralla de Cartagena de Indias vaig poder gaudir d'unes de les millors postes de sol que he vist mai a la vida. Inolvidables els primers dies que vaig passar al Caribe colombià.



0 comentarios:

Publicar un comentario